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doyle_understanding.inddIn seiner – leider bisher nur englischsprachig vorliegenden – materialistisch-kritischen Abhandlung über “Soziale Medien” im Internet nutzt Christian Fuchs, Professor für “Social Media” an der University of Westminster, das Kapitel über Facebook, um “socialist privacy” als eine “alternative notion of privacy” gegen die liberale Auffassung zu stellen. Letztere zeichne sich dadurch aus, zwar die großen Privatvermögen zu schützen, nicht jedoch die kleinen Konsumenten und Lohnabhängigen. So werden wachsende Ungleichheitsverhältnisse, Demokratiedefizite und die diese hervorbringenden kapitalistischen Produktionsverhältnisse verschleiert. Diese Konzeption sei für ein sozialistisches Verständnis von Datenschutz und Überwachung umzukehren:

Whereas today we mainly find surveillance of the poor and of citizens who are not owners of private property and surveillance for the protection of private property, a socialist privacy concept focuses on surveillance of capital and the rich in order to increase transparency and privacy protection of consumers and workers.
A socialist privacy concept conceives privacy as the collective right of dominated and exploited groups that need to be protected from corporate domination that aims at gathering information about workers and consumers for accumulating capital, disciplining workers and consumers, and for increasing the productivity of capitalist production and advertising. The liberal conception and reality of privacy as an individual right within capitalism protects the rich and the accumulation of ever more wealth from public knowledge. A socialist privacy concept as the collective right of workers and consumers can protect humans from the misuse of their data by companies. The question therefore is, privacy for whom? Privacy for dominant groups in regard to the ability to keep wealth and power secret from the public can be problematic, whereas privacy at the bottom of the power pyramid for consumers and normal citizens can be a protection from dominant interests. Privacy rights should therefore be differentiated according to the position people and groups occupy in the power structure. (159f)

Fuchs setzt dem prinzipiellen liberalen, idealistischen privacy-Begriff einen relationalen, klassentheoretisch relativistischen, materialistischen Begriff entgegen. Damit liefert er das analytische Instrumentarium, um politisch über die reine Empörung über Stasi 2.0 hinauszukommen und der Debatte um Internet- und Datensicherheit einen privateigentums- und damit systemkritischen Dreh zu geben.

Praktisch folgt daraus für Fuchs alles, was zur Dekomodifizierung von Internet und Gesellschaft beiträgt, z.B. unkommerzielle, nicht-profitorientierte Internetangebote wie Diaspora* als Alternativen zu den kommerziellen Angeboten:

Diaspora* aims to enable users to share data with others and at the same time to protect them from corporate domination and from having to sacrifice their data to corporate purposes in order to communicate and share. Diaspora* can therefore be considered as a socialist Internet project that practically tries to realize a socialist privacy concept. (174)

Die RLS betreibt in Zusammenarbeit mit Linksnet den Diaspora*-Pod diaspora.linksnet.de. Wenn alles nichts hilft, bleibt immer noch der digitale Selbstmord.

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